Taidelasitus

Varjo Gallerian isäntä Vele Varjo on toiminut taidelasittajana vuodesta 1997 alkaen. Hänen mukaansa lasitaide on ajatonta, jonka loistetta eivät alati vaihtuvat trendit pysty himmentämään. Aidot, taidolla tehdyt lasitaideteokset loistavat ja kestävät sukupolvesta toiseen. Ajaton, kestävä kauneus on perua lasitaiteeseen liittyvästä käsityötaidon kunnioituksesta, mikä velvoittaa tekijäänsä kohti tinkimätöntä materiaalien tuntemusta sekä käden taitojen hallintaa. Esimerkkeinä ajan hammasta kestäneestä lasitaiteesta löytyvät keskiaikaisista katedraaleista. Keskiajalla lasimaalaukset olivat erottamaton osa katolisen kirkon rakennuttamia pyhäkköjä, joista pyrittiin luomaan kokonaistaideteoksia. Suurilla, värikkäillä ja taidokkaasti sommitelluilla lasimaalauksilla pyrittiin luomaan yliaistillinen tunnelma, joka johdattelisi jumalanpalvelukseen osallistujan ajatuksia kohti tuonpuoleista maailmaa. 1100-luvulla eläneen Saint Denis’n luostarissa vaikuttaneen apotti Sugerin ajatusta siteeraten: irti aineesta, kohti Jumalaa. Näiden katedraalien lasimaalaukset olivat erottamaton osa jumalanpalveluksen liturgista dramaturgiaa, jonka tarkoituksena oli vakuuttaa kokonaisvaltaisesti kristinuskon jumalallisesta alkuperästä. Sama mystinen värihehku on yhä tallella myös modernissa lasitaiteessa.

Varjo yhdistää lasitaiteessaan modernin sekä perinteisen lasitaiteen tekniikoita. Perustana on modernin taidelasin pioneerin, yhdysvaltalaisen Louis Comfort Tiffanyn (1848-1933) mukaan nimetyllä Tiffany-tekniikkaa. Tekniikassa on kyse muotoonsa leikattujen, hiottujen ja kupariteipeillä kehystettyjen lasinpalojen yhteen liittämisestä juottamalla. Perinteisemmän lasitaiteen osaamista Varjon töissä edustaa lasimaalauksissa käytettävä tehostemaalaus, jonka hän on yhdistänyt tiffanytöihinsä. Varjo on myös tutustunut ranskalaiseen Gemmail-tekniikkaan. Hän on ensimmäisenä lasitaiteilijana maassamme toteuttanut Gemmail-lasitaideteoksen. Se on sadoista, jopa tuhansista lasinpaloista muodostuva mosaiikinomainen lasitaideteos. Monikerroksisen, sirpaleisen lasimassan lävitse paistava auringonvalo antaa teokselle viimeisen silauksen, mikä tekee siitä värikylläisen, kirkkaasti hehkuvan jalokiven.

Koska taide osaavissa käsissä löytää uusia muotoja, on Varjo kokeiluillaan uudistamassa taidelasin määritelmää. Kokeilujen kautta kehittyvät uudet menetelmät, jotka tuottavat uuden muodon saanutta lasitaidetta. Taidelasin lisäksi Varjo tuottaa käyttötaidetta. Taidelasi onkin käyttötaidetta aidoimmillaan monikäyttöisyytensä vuoksi. Mm. antiikki-. katedraali-, barokki-, vesi-, ja opaalilaseista valmistetut teokset sopivat erinomaisesti sisustuselementiksi luomaan valoa ja tunnelmaa monenlaisiin tiloihin ja kohteisiin. Teokset ovat yksilöllisiä, sillä lasilevyt ovat aina erilaisia. Tiffany-tekniikalla toteutettuja teoksia voidaan toteuttaa monenlaisille lasipinnoille, esim. ikkunapinnoille, väli-, ja ulko-oviin, kaappien lasipinnoille, pöydänkansiin, lampunvarjostimiin, terraarioihin, erilaisiin sermeihin sekä suihkuhuoneen väliseiniin. Sivun kuvat ovat esimerkkejä Varjon toteuttamista taidelasituksista. Ne kertovat myös taidelasin käyttökohteiden laajasta kirjosta, sekä tämän taiteenlajin persoonallisuudesta. Ja loppukaneettina = Tilauksesta Varjo toteuttaa sinunkin toiveidesi mukaisen taidelasituksen kotiasi kaunistamaan.


SALVADOR MUNDI

Lasitaitelija Vele Varjo on työstänyt monella tasolla puhuttelevan taidelasitustekniikalla valmistetun lasimaalauksen Salvator Mundi, Maailman Vapahtaja.

Salvador Mundi

Varjo on työssään yhdistänyt tiffany-tekniikan ja lasimaalauksen ja lopputuloksena on ainutlaatuisen hieno taidelasitusteos triptyykki mobile. Teos kostuu nimensä mukaisesti kolmesta osasta, jotka voidaan liittää yhdeksi ja kuljettaa mukana paikasta toiseen.

Teoksen värilasit ovat peräisin USA:sta, Indianan Kokomo-Glass perheyrityksestä, joka on perustettu jo vuonna 1888. Käsin valssattu katedraalilasi on kauniimpaa, yksilöllisempää, arvokkaampaa, vaikeampaa työstää, mutta samalla myös palkitsevampaa. Varjo on ainoa, joka Lapin läänissä, ehkäpä koko Pohjois-Suomessa, tekee taidelasitöitä, joiden aihepiiri nousee kristillisestä perinteestä. Yli kymmenen vuoden kokemus on tehnyt taiteilijasta vahvan ammattilaisen ja samalla omaperäisen tulkitsijan jo keskiajalta peräisin olevalle kristilliselle lasimaalaustaiteelle nykyaikaisin työmenetelmin. Teoksen kantavana voimana on liike, liikkeelle saaminen ja liikkeellä oleminen. Varjon triptyykki mobile muistuttaa heprealaisen kansan 40 vuotisesta erämaavaelluksesta, jolla he kantoivat mukanaan sekä liitonarkkia että ilmestysmajaa. Teoksen keskusosassa on pyhä perhe. Vasemmalla puolella on jouluevankeliumin kirjoittaja Luukas, ja oikealla puolella pyhä Nikolaos, jonka välityksellä taivaallinen ja ikuinen sanoma tulee tähän päivään, nykyhetkeen ja samalla keskelle lappilaista matkailumaailmaa. Varjo kulkee teoksessaan Rovaniemen kirkon freskon maalanneen Lennart Segerstrålen jalanjälkiä siinä mielessä, että Segerstrålen tavoin hänkin on tehnyt teoksensa elävien mallien pohjalta. Tässä merkityksessä Varjon teos on suomalaisessakin lasitaiteessa ainutlaatuinen ja ensimmäinen lajissaan; näin kommentoi Suomen lasimuseon intendentti Kaisa Koivisto.

Salvador Mundi3
Salvador Mundi4

Triptyykki mobile tulee tavallisten ihmisten luokse, kuten enkelten sanoma paimenten kedolla. Teos tulee olemaan siellä missä ihmisetkin ovat. Arjen ja juhlan, työn ja työttömyyden, ilon ja murheen keskelle Salvator mundi-teos tahtoo heijastaa uskon, toivon, rakkauden ja rohkaisun taivaallisia säteitä. Maailman Vapahtajan syntymä lähetti Marian ja Joosefin matkalle Betlehemiin, pakomatkalle Egyptiin ja takaisin Israelin maahan, keisari Augustuksen määräämä “koko maailman verollepano” pani liikkeelle Rooman imperiumin, liikkeellä olivat myös enkelit, paimenet, itäisen maan viisaat miehet, yliluonnollinen tähti, kuningas Herodeksen hovi, ja joulusanoman liikkeelle saamana ovat kautta vuosisatojen olleet miljoonat erilaiset ihmiset, sen innoittamina taiteilijat, säveltäjät, kirjailijat ja runoilijat, kuvanveistäjät, uskonnolliset ja maalliset johtajatkin ovat tietään ja suuntaansa etsineet. Liikkeellä olemme mekin tämän päivän ihmiset ja pyhiinvaeltajat.


VALON VOIMA

Valon voima kirja1
Valon voima kirja2
Valon voima kirja3

Kirjan hinta = 49 €

Rovaniemellä sijaitseva Varjo Galleria julkaisee kirjan Valon Voima - Taidelasituksesta tiffanytekniikalla.

Teos on sekä taidekirja että “oppikirja”, jossa työvaiheiden tärkeät yksityiskohdat esitellään kertovin, värikkäin kuvin ja tekstein. Visuaalisuuteen panostetaan muutenkin voimakkaasti.

Sisällöltään selkeä ydin on yhden talon lasitus luovasta alusta valmiiseen lopputulokseen. Suunnittelusta edetään värilasien valinnan kautta prosessien läpi kohti valmista lasitusta. Kirjassa näytetään miten lasitus asennetaan ja millaiset kohdetalon huoneet olivat ennen lasitusta ja lasituksen valmistuttua.

Työvaiheiden lomassa mainitaan asioita myös käsityöläisyydestä. Kirja on perusteellinen pohjateos kertoen nykyaikaisin menetelmin taidelasituksesta tiffanytekniikalla. Kirja on sivumäärältään 100 sivuinen.

Kirjaa voi tilata puhelimitse tai sähköpostitse. Kirja toimitetaan postiennakolla.

Tilaukset:

vvarjo@gmail.com

040 5611 239

Valon voima lasitus